Niższe limity dla samochodów osobowych od 2026r.

Od 1 stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe regulacje dotyczące limitów wartości dla samochodów osobowych w kosztach firmy. Celem zmian jest wspieranie pojazdów niskoemisyjnych i ograniczanie korzyści podatkowych związanych z autami spalinowymi.

Czego dotyczą limity?
– amortyzacji (czyli rozliczenia wartości auta w czasie)
– rat leasingu operacyjnego oraz opłat z tytułu wynajmu/dzierżawy

Emisja CO₂ jako kluczowy czynnik
Nowe limity będą uzależnione od emisji CO₂ danego pojazdu (wyrażonej w gramach na kilometr).
Informację taką na temat konkretnego samochodu można znaleźć:
– w dokumentacji homologacyjnej pojazdu (dane producenta)
– w karcie katalogowej samochodu,
– w dowodzie rejestracyjnym (pole V.7),
– na stronach internetowych producentów i wtestach WLTP/NEDC

To właśnie wartość emisji decydować będzie o tym, do której kategorii limitów trafi dany pojazd.

Limity do końca 2025r.
Limity te dotyczą amortyzacji, leasingu oraz najmu samochodów osobowych.
– 225 000zł – w przypadku samochodów osobowych elektrycznych oraz napędzanych wodorem,
– 150 000zł – w przypadku pozostałych samochodów osobowych

Limity od 2026r.
Nowe zasady przewidują limity wartości samochodów, które można uwzględnić w kosztach firmy – przedstawione zostały w poniższej tabelce.

limity samochody 2026 biuro rachunkowe edith wadowice

Zmiana polega na obniżeniu limitu z aktualnych 150 000 zł
do 100 000 zł dla samochodów, których emisja dwutlenku węgla jest równa lub wyższa 50 g/km
– czyli dla zdecydowanej większości samochodów spalinowych i hybrydowych!

Dla samochodów elektrycznych i z napędem wodorowym limit nie ulega zmianie i zostaje w wysokości 225 000 zł.

Co ten limit oznacza?
Jest to limit wartości samochodu osobowego jaki może być kosztem w firmie.

To oznacza, że jeśli firma kupi samochód droższy niż dany limit, do kosztów podatkowych będzie mogła zaliczyć jedynie część odpowiadającą limitowi. Przykładowo dla samochodu za 150 000 zł, który będzie objęty limitem 100 000 zł — w kosztach będzie można uwzględnić tylko 100 000 zł wartości samochodu.

Kwoty limitów odnoszą się do wartości:
– netto – dla firm, które odliczają 100% VAT
– netto + 50% VAT – dla firm odliczających 50% VAT
– brutto – w przypadku firm niebędących podatnikami VAT lub będących zwolnionymi podatnikami VAT

Przepisy przejściowe:

Amortyzacja samochodu
– dla samochodów wprowadzonych do środków trwałych jeszcze w 2025r. stosujemy „stare”, korzystniejsze limity
– amortyzacja na „starych” zasadach dotyczy samochodów nabytych na własność, na kredyt oraz w leasingu finansowym

Leasing operacyjny / wynajem długoterminowy
– tutaj zastosowanie będą miały od 2026r. nowe limity kwotowe niezależnie od momentu zawartej umowy, co zostało potwierdzone w interpelacji
Link do interpelacji: interpelacja nr 12100
– wyjątkiem są polisy – tutaj limit liczony jest „po staremu”

Praktyczne wskazówki

1. Jeśli planujesz kupić droższy samochód dla firmy (zwłaszcza spalinowy), rozważ decyzję zakupu przed końcem 2025 r. — wówczas będzie Cię obowiązywał „stary” limit amortyzacji samochodu.

2. Sprawdź, jakie kryteria niskoemisyjności spełnia samochód, który rozważasz zakupić. Pamiętaj, że samochody o emisji CO2 równej lub wyższej niż 50 g/km od 2026r. mają niższy limit 100 000 zł, a więc limit 150 000 zł jest korzystniejszy i warto rozważyć zakup samochodu jeszcze w tym roku.

3. Jeśli rozważasz zakup samochodu elektrycznego to limit dla takich samochodów pozostaje bez zmian na poziomie 225 000 zł.

Sprawdź normę emisyjności dla pojazdu: norma emisyjności

Przykładowe samochody spełniające kryteria < 50 g/km, które są dostępne w Polsce dla których limit w 2026r. będzie na niezmienionym poziomie tj. 150 000 zł. Są to głównie hybrydy plug-in (PHEV), które można ładować z gniazdka:
– BYD Seal U DM-i  – 20-26 g/km 
Jaecoo 7 PHEV – ok. 23 g/km
Opel Astra PHEV – ok. 22 do 26 g/km
– Kia Ceed PHEV – ok. 29 do 33 g/km
Golf GTE  – ok. 8 g/km


Podsumowanie — najważniejsze rzeczy, które warto zapamiętać

>> Od 1.01.2026 wchodzą nowe limity wartości samochodów osobowych w kosztach firmy.
>> Najniższy limit 100 000 zł dotyczy większości aut spalinowych, ale także części hybryd — to główna zmiana.
>> Środkowy limit 150 000 zł dotyczy niewielkiej liczby hybryd.
>> Elektryki mają nadal najwyższy limit i pozostają na niezmienionym poziomie 225 000 zł.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.